Pozycjonowanie i optymalizacja SEO

Pozycjonowanie i optymalizacja SEO

Pozycjonowanie stron to temat rzeka, na który można spokojnie poświęcić niejeden artykuł.

Pod pojęciem tym rozumiemy wszelkie działania, które mają na celu uzyskanie jak najlepszej (najwyższej) pozycji naszej strony internetowej, po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie i optymalizacja SEO (optymalizacja pod wyszukiwarki) to dwie różne rzeczy. Przy SEO skupiamy się na dostosowaniu naszej strony tak, aby była jak najlepiej wyświetlana i katalogowana w wyszukiwarkach. Jest elementem całego procesu pozycjonowania.

Pozycjonowanie strony powinniśmy potraktować jako obowiązkowy punkt, jeśli chcemy, aby nasza strona liczyła się w wyszukiwarkach internetowych.

Wpisaując daną frazę w wyszukiwarce, otrzymujemy listę stron, która według silnika danej wyszukiwarki, najlepiej do niego pasuje. Korzystając z najbardziej popularnej wyszukiwarki, google w pierwszej kolejności, po wpisaniu jakiejś frazy wyświetlają nam się reklamy google Ads

 

Dopiero pod nimi mamy naturalne wyniki wyszukiwania. To właśnie jak najwyższa pozycja wśród tych wyników jest naszym celem.

 

Pozycja naszej strony wśród naturalnych wyników wyszukiwania nie jest przypadkowa i zależy od wielu czynników, w śród których możemy wymienić:

  • Jakość treści na stronie

  • Ilość słów kluczowych, które występują na naszej stronie, a wpisywane są w wyszukiwarce

  • szybkość ładowania strony ( do sprawdzenia tu )

  • unikalny, niepowielony tekst (wcześniej wspominałem o tym, aby nie kopiować innych stron)

  • ilość innych stron internetowych (w szczególności tych dobrej jakości) na których znajdują się odnośniki do naszej strony

  • obecność naszej strony, marki w social mediach (Facebook, Twitter, Pinterest, Google+, Youtube, Instagram i wiele innych)

Jeśli uda nam się wypozycjonować naszą stronę na pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania, to jesteśmy w domu. Druga lub trzecia strona, może być satysfakcjonująca. Pozycje na dalszych stronach nie dadzą nam odpowiedniej ilości wejść na nasz serwis, bo rzadko kto wyszukując daną frazę, dochodzi aż tak daleko.

 

Od czego zacząć?

Samodzielne pozycjonowanie stron to żmudny proces, jednak w przeciwieństwie do korzystania z usług firm pozycjonujacych, mamy pewność, że będzie to wykonane solidnie.

Firmy oferujące tanie usługi pozycjonowania skupiają się głównie na ilości, a nie jakości i zamieszczają linki do naszej strony na zupełnie losowych portalach (często zagranicznych). Takie portale nie posiadają wysokiej pozycji w wyszukiwarkach lub też nie są dobrymi jakościowo stronami. Niejednokrotnie też cała usługa zostaje wykonana w jeden lub kilka dni, co dla algorytmów wyszukiwarki google nie będzie wyglądać naturalnie i może wywołać efekt odwrotny od oczekiwanego.

Nie oszukujmy się – za 100zł nie wypromujesz swojej strony i lepiej pieniądze te przeznaczyć na dobrą kawę lub płatną reklamę, a linkowaniem zająć się samemu.

 

Jak pozycjonować i optymalizować stronę?

  1. Linkowanie do naszej strony – skup się na wyszukiwaniu dobrej jakości, popularnych stron, na których jest możliwość założenia konta, dodania opisu i linku.

    Staraj się tworzyć unikalne opisy, w których będzie wpleciony link do naszej strony. Tak naturalnie wyglądający tekst, na dobrej jakościowo stronie będzie miał istotne znaczenie w pozycji w wyszukiwarce. Pamiętaj, aby stosować tu słowa kluczowe, które pasują tematycznie do naszej strony.

  2. Profile na portalach społecznościowych – załóż konta na popularnych portalach, z naciskiem na facebooka. Pomimo znacznego obniżenia naturalnych zasięgów stron typu fanpage, facebook pozostaje nadal świetnym narzędziem reklamowym i portalem, dzięki któremu możemy w szybki sposób kontaktować się z naszymi klientami.

    Pisząc posty pamiętajmy o umieszczeniu zdjęcia i linku do naszej strony, starajmy się umieszczać dłuższe wpisy, gdyż to one dadzą nam największy zasięg. Zachęcajmy do komentowania i udostępniania.

  3. Słowa kluczowe w treści – nasze wpisy powinny zawierać frazy, dla których chcemy zdobywać wysoką pozycję w wyszukiwarkach. Tu ponownie przydatne będą narzędzia: Planer słów kluczowych google i Ubbersuggest.

    Nie przesadzaj z ilością słów kluczowych, skup się na ich jakości. Artykuł, którego połowa to słowa kluczowa, nie zdobędzie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Skup się na słowach, które odzwierciedlają tematykę strony i wplataj je rozmyślnie w jej treść.

    Stosuj słowa bliskoznaczne (tzw. dywersyfikacji słów kluczowych). Zamiast powielać wciąż to samo słowo kluczowe, stosuj jego odmiany. Google rozpoznaje takie działania, tekst będzie bardziej różnorodny i ciekawy.

  4. Optymalizacja wpisów – jeśli zdecydowałeś się stworzyć swoja stronę w WordPressie polecam zastosować wtyczkę Yoast SEO. Nawet w swojej darmowej wersji jest świetnym narzędziem do optymalizacji strony, które za rękę poprowadzi nas przez proces ulepszania treści artykułów, fraz kluczowych, dodawania mapy strony, wyświetlając wskazówki poprawiające indeksację naszej strony.

    Jeśli nie korzystasz z żadnego CMS, a zdecydowałeś się na indywidualny projekt, pamiętaj, aby tworzyć przejrzyste treści i trzymać się zasad:

    • Tytuł strony – ważny element, który powinien zawierać przynajmniej jedno słowo kluczowe.

    • Nagłówek h1 – powinien określać główną zawartość strony i być napisany większą czcionką. Niech występuje w naszym tekście raz i wyróżnia się z treści wpisu. W dalszej jego części możemy stosować mniejsze nagłówki h2 – h6.

    • Treść właściwa – nasz artykuł, przeplatany słowami kluczowymi.

    • Zdjęcia i grafiki – Wpis jest ciekawszy zarówno dla oglądającego, jak i dla wyszukiwarek, jeśli posiada elementy graficzne.

  5. Nie kopiuj cudzych stron – Jeśli już musisz podeprzeć się fragmentem cudzego tekstu, to napisz go po swojemu. Zastosowanie metody kopiuj-wklej szybko skończy się banem w google i brakiem indeksacji naszej strony. Strony, które nie mają unikalnej treści nie będą miały też możliwości wyświetlania reklam Adsense. Content is King – niech to będzie Twoim mottem, które sprawi, że zajdziesz wysoko.

  6. Zachęcaj do działania – Im więcej osób będzie o Tobie mówiło, tym lepiej. Twoja strona będzie polecana i przekazywana dalej. Zachęcaj do komentowania wpisów, udzielania się na forum, aktywności na facebooku. Przygotuj się na pozytywne i negatywne komentarze, dzięki temu będziesz wiedział nad czym należy jeszcze popracować.

    Jeśli to Twoja pierwsza, poważna aktywność w internecie, to nie zniechęcaj się błędami. Nie popełnia ich tylko ten, który nic nie robi.

  7. Korzystaj z narzędzi – Google Analytics i Search console to darmowe narzędzia, dzięki którym możemy monitorować naszą stronę i na bieżąco wprowadzać niezbędne zmiany.

    Analityka ruchu to podstawa, musimy przecież wiedzieć ile osób nas odwiedza i czego szukają, dlatego też Google Analytics sprawdzi się tutaj doskonale.

    Search console to narzędzie, dzięki któremu sprawdzimy status indeksowania naszej strony. Możemy sprawdzić jak widzi nas google i czy nasz serwis nie generuje błędów, które utrudniają jego obsługę czy indeksację. Wygenerujemy i sprawdzimy tu plik robots.txt oraz ustawimy preferowaną domenę (z www lub bez www), dzięki czemu damy znać google w jaki sposób ma nas indeksować.

  8. Systematyczność i wytrwałość – Nie pozostawiaj niczego samopas. Regularnie staraj się wzbogacać zawartość swojej strony, jak i pozycjonować ją. Linkowania z punktu 1 nie można wykonać tylko raz, myśląc, że będziemy mieli już z tym spokój. Co jakiś czas odświeżaj linki prowadzące do Twojej strony, wyszukując nowe miejsca, gdzie możesz się „zareklamować”.

    Wytrwałość jest kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu i SEO. Musimy mieć świadomość, że pozycjonowanie i optymalizacja SEO to proces długotrwały, który będzie nam towarzyszył przez cały czas prowadzenia własnej strony. Trzymaj się zasady – zrób dziś, co masz zrobić jutro. Jutro możesz zrobić coś nowego!

    Jeśli nie spoczniemy na laurach to na pewno odniesiemy sukces. 🙂

Podobało się? Pokaż innym i zapisz się do newslettera 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *